Alie Kielstra Art - Biografie

Home Biografie Schilderijen Exposities Atelier Contact

 

Alie Kielstra, geb. Garijp 1959

,,Ik zie heel veel mooie dingen om me heen, en ik zou alles wel willen vastleggen,'' zegt beeldend kunstenaar Alie Kielstra uit Menaam. En dat vastleggen doet ze ook, maar ze veroorlooft zich daarbij steeds grotere vrijheden. Kunst is voor haar een ander woord voor vrijheid.

 Haar inspiratie vindt Kielstra in de natuur, het landschap is haar belangrijkste thema. Daar ervaart ze rust, ondergaat ze de verschillende sferen van de seizoenen en laat ze zich betoveren door de schoonheid van wolkenluchten en boompartijen.

,,Dat snuif je op, leg je vast in je geest en dat neem je mee naar huis,'' zegt Kielstra. Die beelden, herinneringen en indrukken zijn voor haar de uitgangspunten van haar schilderijen. Die worden van binnenuit geschilderd. 

 Het schilderen zelf is voor Kielstra een proces van wikken en wegen, van interactie tussen kunstenaar en kunstwerk. ,,Het schilderij reageert op jouw ingrepen en daar reageer je zelf weer op.'' Zo groeien haar schilderijen organisch, eerder dan dat ze gemaakt worden. 

 Al schilderend verwijdert Kielstra zich steeds verder van haar oorspronkelijke uitgangspunt. Dat kan een schetsje zijn van een paar bomen, gemaakt naar aanleiding van een foto.

 Zo 'n onderwerp raakt tijdens het schilderproces steeds meer op de achtergrond. Er ontstaat een zelfstandig beeld dat zijn wortels heeft in de zichtbare werkelijkheid, maar er verder los van staat. Het is het resultaat van de vrijheid die Kielstra onder het werk voor zichzelf gecreëerd heeft.

 Het eigenlijke onderwerp van haar schilderijen is daarmee het schilderen zelf en het omgaan met de verf geworden. En ook daarbij permitteert Kielstra zich alle vrijheid. Ze zet de verf er dik op, krast er in, schuurt en schraapt gedeelten weg, werkt met thinner en plamuur en zet laag over laag. Soms verwerkt ze stukken papier of lood in haar schilderijen.

 Zo ontstaan grillige structuren die steeds meer een hoofdrol gaan opeisen. En dat alles in een sober palet van aardkleuren en blauwen die het werk een verstilde voornaamheid geven.

Het landschap biedt Kielstra alle mogelijkheid haar eigen weg en een persoonlijke expressie te vinden. Toch waagt ze zich ook aan thema's waarbij dat minder het geval is. Zo schildert ze ook vaak en graag dieren: honden, paarden, schapen, geiten en vogels. Dat zijn onderwerpen die haar  noodzaken dichter bij haar visuele uitgangspunt te blijven en vast te houden aan de figuratie.